Прес-центр12 березня 2018, 11:03

15 березня відзначаємо Всесвітній день захисту прав споживачів

Поняття «споживач» включає всіх нас, хто придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію (товари, послуги) для особистих потреб.

В Україні, ще у травні 1991 року, було прийнято Закон «Про захист прав споживачів» (надалі – Закон), яким і до сьогодні регулюються відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності, встановлені права споживачів, а також визначено механізм їх захисту. Більш детально умови провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування населення  прописані  в численних нормативно-правових актах.

Проте, незважаючи на численні діючі законодавчі норми, в торговельній мережі трапляються випадки реалізації неякісної харчової продукції та непродовольчих товарів з недоліками, інколи споживачі отримують послуги, рівень яких є надто незадовільним, або затримуються строки виконання робіт.

Тому забезпечення конституційних прав громадян як споживачів на відповідну якість і безпеку товарів, робіт, послуг, отримання необхідної, своєчасної та доступної інформації про них -  один із пріоритетних напрямів діяльності органів місцевої державної влади, в т.ч. Держпродспоживслужби. На території Луганської області державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів здійснює Головне управління Держпродспоживслужби в Луганській області (м. Сєвєродонецьк, вул.  Пивоварова, 2, тел.: (252) 6-80-15).

Протягом 2017 року до Кремінської райдержадміністрації щодо захисту своїх прав, як споживача та  отримання  консультацій в цій сфері письмово звернулось 33 мешканця району. Головним чином споживачі вимушені були звертатися з наступних причин:

-         неналежна якість товарів та послуг;

-         недотримання умов договорів на виконання послуг;

-         порушення підприємцями гарантійних зобов’язань;

-         порушення сервісними центрами строків безоплатного усунення недоліків товару;

-         відмова підприємців у видачі чеків.

Також, були випадки звернень споживачів з претензією щодо відмови повернення придбаного товару в чотирнадцятиденний термін. Нагадаємо, що статтею 9 Закону чітко визначено, що в чотирнадцятиденний термін можна обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого його купили, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром, або з інших причин не може бути використаний за призначенням. Ключовим в цій статті є «непродовольчий» та «належної якості». Якщо, у придбаному товарі виявиться якийсь недолік, повернути такий товар споживач не може, навіть протягом чотирнадцяти днів. Він може вимагати лише: пропорційного зменшення ціни, безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк, відшкодування витрат на усунення недоліків товару (стаття 8 Закону).

Інша ситуація, коли протягом встановленого гарантійного строку виявлено істотні недоліки, які виникли з вини виробника товару (продавця) та  підтверджені за необхідності висновком експертизи. В такому випадку  споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника: розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми або вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника).

Найчастіше до райдержадміністрації надходять звернення від споживачів  з приводу придбання неякісних мобільних телефонів, побутової техніки, взуття, медичного обладнання.

            Загалом, під час розгляду  звернень протягом минулого року було повернено  коштів за придбаний  неякісний товар у сумі 2,6 тис.грн., в трьох випадках проведено заміну товару на новий, по 10 зверненнях надано письмові роз’яснення щодо прав споживачів та 6 особам рекомендовано звернутися до суду. При цьому необхідно відмітити, що найбільш складним залишається захист прав споживачів під час оформлення замовлень на виготовлення та встановлення пластикових виробів (вікон, дверей). Споживачі не завжди уважно  читають умови договорів, укладаючи угоди та сплачуючи кошти, забувають оформлювати розрахункові документи тощо.

Чим же керуються споживачі під час вибору та придбання товарів? Частіше за все покупці звертають увагу на всіляки «знижки» та «розпродажі», які інколи  виявляються певним маркетинговим заходом, а ціна фактично не зниженою; користуються  мережею «Інтернет» для більш швидкого замовлення товару, але забувають детально ознайомитись з сайтом та умовами  придбання на ньому продукції (наявністю зворотнього зв’язку, належністю  конкретному суб’єкту господарювання, забезпеченню видачі товарних чеків тощо); нехтують правилом збереження розрахункових документів на період гарантійного строку продукції та угоди на виконання  послуг, що потім створює певні труднощі під час пред’явлення претензій, які стосуються якості товару та виконання робіт і послуг.  

Отже, споживачу необхідно пам’ятати, що для оформлення звернення щодо захисту своїх споживчих прав необхідна наявність розрахункового документа, який засвідчує факт купівлі продукції та найменування суб’єкта господарювання і його адреса. Про це та інше споживачі періодично інформуються через місцеві засоби масової інформації, в т.ч. така інформація розміщується на сайті Кремінської райдержадміністрації в розділі «Економіка» підрозділ «Підприємництво» (http://krem.loga.gov.ua/content/pidpriiemnictvo).

Також нагадаємо, що у Кремінському районі з метою проведення консультаційно-інформаційної роботи з питань захисту прав споживачів, підвищення правової обізнаності громадян району, можливості отримання своєчасної консультації в сфері захисту прав споживачів діє «гаряча лінія» для звернення громадян району за номером (06454) 3-18-78, яка функціонує щоденно у робочі дні, понеділок-четвер з 8.00 до 17.00, п’ятниця - з 8.00 до 16.00, перерва з 12.00 до 12.48.

Відзначаючи свято Всесвітнього Дня захисту прав споживачів побажаємо мешканцям Кремінського району купувати лише якісну продукцію і активніше захищати свої права в разі потреби, уважно робити вибір товару й керуватися при цьому не лише яскравими рекламними етикетками, а й звертати увагу на вміст продуктів, зазначений на них.

 

Відділ підприємництва та торгівлі райдержадміністрації